سانتافه یکی از محبوبترین کراساوورهای موجود در بازارهای جهان است. این خودرو همچنین مورد استقبال گسترده ایرانیان قرار گرفته و یکی از پرفروشترین کراساوورهای خارجی بازار ایران نیز بهحسابمیآید. این محصول خودروسازی کره جنوبی در طول حدود 20 سال از تولید خود توانستهاست رقبای خود را یک به یک پشتسر گذاشته و همواره در صدر محبوبترین و پرفروشترین کراساوورها قرار گیرد. در ادامه به نقل از مجله همراه مکانیک مقایسه خودروی هیوندای سانتافه را با اسپورتیج و کیا سورنتو مطالعه خواهیم کرد:
مقایسه سانتافه و اسپورتیج:
در بخش مقایسه سانتافه و اسپورتیج از لحاظ ظاهری، باید گفت که اسپورتیج QL اگرچه دچار تغییراتی نسبت به نسلهای پیش شده، اما همچنان حالت تهاجمی و پرابهت خود را حفظ کرده است. جلوپنجره جدید، تا حد زیادی خودرو را عریضتر نشان میدهد و کنار چراغهای جذاب، این حس را به بیننده القا میکند که با خودرویی بزرگتر از نسخههای قبلی روبرو است؛ درصورتیکه عرض خودرو نسبت به نسخههای قبل، تغییری نکرده است. رینگهای بزرگتر این نسخه، بهخوبی نشانگر شخصیت جوانگرا و اسپرت اسپورتیج است.
بیشترین سهم جذابیت نمای عقب اسپورتیج، به چراغهای عقب تعلق دارد. بهطور کلی، طراحی اسپورتیج QL یکی از نقاط قوت این خودرو است و حتی جایزه بهترین طراحی موسسه Red Dot در سال 2016 را برای این خودرو به دست آورده است. همانند بخش خارجی، داخل کابین نیز سانتافه با طراحی یک داشبورد کاربردی، بهخوبی نبض هیجان کاربر را در دست گرفته است. داشبورد طراحی شده با کلیدهای متعدد، نورهای مخفی و آپشنهای فراوان، نمایش هیجانانگیزی از یک کابین اسپرت را پیش روی بیننده به تصویر کشیده است و گویی باب طبع سلیقه ایرانی طراحی شده است.
اما درباره مقایسه هیوندای سانتافه و اسپورتیج در بخش طراحی داخلی، باید گفت که اسپورتیج QL، رویه میانهای پیش گرفته و تقریبا در میانه همان راهی قرار دارد که تویوتا رافور چند سال پیش پیموده است. یکی از مهمترین بخشهای مقایسه سانتافه و اسپورتیج، بخش فنی است. سانتافه عرضهشده در بازار ایران، قدرت خود را مدیون پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری GDi است که قدرتی برابر با 188 اسببخار و گشتاور 241 نیوتنمتر تولید میکند. نیروی این پیشرانه، توسط گیربکس 6 دنده اتومات شیفتلاک به چرخها منتقل میشود و خودرو را به حرکت وامیدارد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر است که با توجه به شرایط و کیفیت رانندگی متغیر است.
اسپورتیج QL نیز در قلب خود میزبان یک پیشرانه 4 سيلندر خطي 2.4 لیتری با فناوری GDI است که توان خروجی برابر 181 اسببخار و گشتاور 237 نیوتنمتر دارد. در اسپورتیج QL نیز مانند سانتافه، گیربکس 6 دنده اتومات، وظیفه انتقال قدرت به چرخهای خودرو را برعهده دارد. مصرف سوخت ترکیبی اسپورتیج QL در هر صد کیلومتر تقریبا 8.5 لیتر است. سانتافه، خودرو محبوب بسیاری از علاقهمندان خودرو است و ازهمینرو، بازار دستدوم بسیار پررونقی دارد.
اگرچه تعداد منتقدان این خودرو در مقابل طرفدارانش چشمگیر نیست، اما سانتافه هم یک زیبای بیعیبونقص نیست. سانتافه علیرغم دودیفرانسیل بودن، تنها یک خودرو شهری و خانوادگی است و توزیع نیروی وزن در آن، بهگونهای است که اصلا نباید برای آفرود روی آن حساب کنید.
اسپورتیج بارها ثابت کرده است که در هر مقایسهای چیزی برای گفتن دارد. این خودرو از دید خریداران و مالکان، خودرویی کمآزار، ایمن، جذاب و کمخرج است؛ تعمیرگاههای فراوان دارد و قطعات یدکی آن هم کموبیش در دسترس است. بازار دستدوم این خودرو همیشه پرتقاضا است و برای فروش آن در هر وضعیتی که باشد، مشکل چندانی نخواهید داشت.
مقایسه سانتافه و کیا سورنتو:
در بخش مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو از لحاظ ظاهری، باید گفت که در نسخه 2018 کیا سورنتو نسبتبه مدلهای قبلی، با نمای جذابتری روبهرو هستیم. تغییراتی مثل فرم سپر، کوچکتر شدن هواکشهای زیر سپر و لامپهای مهشکن کوچکتر باعث تغییرات زیادی در نمای ظاهری کیا سورنتو2018 شده است.
در نمای جانبی، تغییر طرح رینگها حتی، باعث زیباتر شدن بخش جانبی نسبت به نسخههای قبلی شده است. نمای پشتی کیا سورنتو با چراغهای جدید، دفیوزر و خروجیهای اگزوز و اسپویلر سقفی، تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است. درکل کیا سورنتو 2018 جلوه تجملیتری نسبت به مدلهای قبلی پیدا کرده است و این اصلاحات و دگرگونیهای ظاهری، جذابیت خوبی برای این خودرو بهارمغان آورده است.
هیوندای سانتافه وارداتی به ایران با پیشرانه 2.4 لیتری GDi عرضه شده است که قدرتی معادل 188 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتون متر را ایجاد میکند. گیربکس 6 دنده اتومات شیفت لاک وظیفه انتقال نیرو به چرخهای این خودرو را دارد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی هیوندای سانتافه در هر 100 کیلومتر 10.5 لیتر است که البته با توجه به نوع بنزین مصرفی یا کیفیت رانندگی، اندکی متغیر است. در مقایسه با هیوندای سانتافه، کیا سورنتو نیز از یک پیشرانه۴ سیلندر 2.4 لیتری بهره برده است که توان خروجی برابر 188 اسب بخار و گشتاور آن241 نیوتنمتر دارد. مانند هیوندای سانتافه، در کیا سورنتو نیز گیربکس 6دنده اتومات وظیفه انتقال نیرو به چرخها را برعهده دارد و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 8.8 لیتر در صد کیلومتر است.
نسل سوم هیوندای سانتافه پیشرفتهای چشمگیری نسبت به نسخههای قبلی داشته است و از نظر ظاهری و آپشنها و امکانات در جایگاه خوبی قرار دارد. البته عملکرد ضعیف موتور نسخههای وارداتی به ایران، انتظارات خریدران را چندان برآورده نمیکند. در هرحال اگر دنبال خودرویی لوکس، ایمن و با تجهیزات رفاهی مناسب هستید، هیوندای سانتافه انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. در مورد کیا سورنتو نیز باید گفت که این خودرو از بسیاری جهات نسبتبه نسخههای قبلی پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده است. تغییرات محسوسی چون بهبود کیفیت کابین یا بهبود عملکرد ترمزها و سطح تکنولوژی، مواردی نیست که بتوان از کنار آنها به سادگی گذشت. از سوی دیگر، لیست آپشنها و امکانات رفاهی این خودرو چنان پروپیمان است که جای هیچگونه انتقادی را باقی نمیگذارد. در بحث تجهیزات و تستهای ایمنی نیز کیا سورنتو 2018 بسیار سربلند ظاهر شده است و جای هیچگونه حرفوحدیثی را باقی نگذاشته است.
Comments
Post a Comment